Siirry sisältöön
Netarin tarjoaa

Netari WA

Onko sinulla:

  • Yksinäinen olo?
  • Kokemuksia kiusaamisesta tai häirinnästä?
  • Asia, josta haluat puhua luotettavan aikuisen kanssa?
  • Jotain pientä tai suurta, minkä haluat jakaa?

Älä jää yksin, keskustele siitä meidän kanssa! Voit laittaa viestiä milloin tahansa.

Puhelinnumero on 050 313 5160

Voit myös aloittaa keskustelun klikkaamalla tätä linkkiä

Keskustelutuki WA:ssa – mitä se on?

Meiltä saat turvallisesti tukea, apua, tietoa ja neuvontaa silloin kun ahdistaa, pelottaa, surettaa tai et tiedä miten toimia. Voit myös jakaa meille kuulumisiasi ja keskustella vaikka ihan pienistä asioista. Netari WA -palveluun olet tervetullut omilla asioillasi, koska ne ovat tärkeitä.

Netari WA on WhatsApp-alustalla toimiva palvelu, jossa sinulle vastaavat luotettavat aikuiset työntekijät ja koulutetut vapaaehtoiset – siis ihan oikeat ihmiset. Voit olla meihin yhteydessä pienissä ja isoissa asioissa. Palvelu on tarkoitettu 21-vuotiaille ja sitä nuoremmille. Netari WA on palvelumaksuton, eikä tarvitse vanhempien lupaa.

Miten Netari WA toimii?

  • Voit laittaa meille WhatsApp viestin milloin vaan tahdot. Puhelinnumeromme on 0503135160
  • Päivystämme palvelussa arkisin klo 17-19.
  • Vastaamme viestiisi arkipäivinä viimeistään 24 tunnin sisällä sen saapumisesta.
  • Viikonloppuna ja pyhinä saapuneisiin viesteihin vastaamme pääsääntöisesti seuraavana arkipäivänä.
  • Jos olet ottanut yhteyttä ja palvelu on ollut kiinni, lähetämme herätteen WA-viestinä seuraavana aukioloaikana.
  • Emme valitettavasti pysty vastaanottamaan puheluita.
  • Kuukausi ensimmäisen vierailusi jälkeen käymme kanssasi keskustelun, missä pohdimme tapoja paremmin auttaa tilanteesi tai asiasi kanssa.
  • Käythän lukemassa myös palvelun tietosuojaselosteen ja pelisäännöt.

Mitä Netari WA tarjoaa:

  • Mahdollisuuden kirjoittaa ajatuksistasi milloin vain tahdot 
  • Mahdollisuuden purkaa tunteitasi ja kokemuksiasi
  • Paikan, jossa haluamme, että voit aina kokea olevasi turvassa ja hyväksytty​
  • Paikan, jossa voit kertoa, mitä sinulle kuuluu​
  • Pienistä ja suurista onnistumisista yhdessä iloitsemista​
  • Paikan, jossa aikaisemmat keskustelut jäävät talteen, eikä tarvitse kertoa omaa tilannetta ja asioita uudelleen
  • Paikan, jossa tuetaan sinua löytämään omia ratkaisuja ja vastauksia askarruttaviin asioihin
  • Paikan, jossa autetaan sinua löytämään apua, jos sitä tarvitset
  • Paikan, jossa voimme tarvittaessa olla yhteydessä viranomaisiin, yhteistyössä sinun kanssasi

Mitä Netari WA ei tarjoa:

  • Terapiaa tai lääketieteellisiä diagnooseja​
  • Ratkaisuja sinun puolestasi (mutta autamme löytämään niitä kanssasi)
  • Välitöntä vastausta viestiisi (vastausaika riippuu yhteydenottajien määrästä ja palvelun aukiolosta, pyrimme aina vastaamaan mahdollisimman nopeasti)​
  • Viranomaisapua tai ammattilaisapua​
  • Pelkästään paikkaa, jossa purkaa pahaa oloa: haluamme myös auttaa sinua löytämään keinoja pahan olon helpottamiseen
  • Kuukausien mittaista keskustelutukea. Pyrimme auttamaan sinua asiasi kanssa ja löytämään kestäviä ratkaisuja elämääsi

Luottamuksellisuus ja tietojen käsittely

Meitä sitoo vaitiolovelvollisuus: kanssasi käytyjä keskusteluja tai tietojasi ei luovuteta tai kerrota ulkopuolisille. Tietoa voidaan vaihtaa ainoastaan palvelussa päivystävien työntekijöiden välillä. Poikkeuksena ovat tilanteet, joissa keskusteluista herää lastensuojelullinen huoli tai kyseessä on hätätilanne tai rikos. Tällöin meillä on velvollisuus olla yhteydessä viranomaisiin. Pyrimme toimimaan tällaisissa tilanteissa aina avoimesti ja yhteistyössä kanssasi.

Päätät itse, mistä tahdot jutella ja mitä tietoja haluat kertoa meille. Meille näkyy vain puhelinnumerosi ja lähettämäsi viestit. Säilytämme viestejäsi puhelimessa, jotta meidän on helpompi jatkaa keskustelua mahdollisten taukojen jälkeen. Viestit ja numerosi poistetaan, kun viimeisestä lähettämästäsi viestistä on kulunut kaksi kuukautta.

Keskusteluja voidaan analysoida palvelun kehittämistarkoituksiin. Tällöin keskustelut anonymisoidaan, eli niistä poistetaan kaikki tiedot, joista käyttäjä olisi mahdollista tunnistaa.

Näet Netari WA:n tietosuojaselosteen täältä.

Käyttäjän ja ohjaajan oikeudet ja velvollisuudet

Keskustellessa voi herätä monenlaisia tunteita – se on täysin ok. Sinulla on oikeus ilmaista itseäsi ja olla eri mieltä palvelun työntekijöiden kanssa. Toivomme kuitenkin, että Netari WA:ssa keskustellaan asiallisesti ja hyvässä hengessä. Jos kohtaamme epäasiallista kohtelua tai käytöstä, on meillä oikeus päättää keskustelu. Pyrimme kuitenkin aina ensin keskustelemaan kanssasi ja löytämään yhteisymmärryksen. Jos palvelun käyttäjä tavalla tai toisella käyttää palveluamme väärin, on meillä oikeus rajata käyttäjä pois palvelun piiristä.

Jos keskustelun yhteydessä herää lastensuojelullinen huoli, velvollisuutemme on toimia tilanteen edellyttämällä tavalla olemalla yhteydessä viranomaisiin, kuten hätäkeskukseen tai lastensuojeluun. Lastensuojeluun liittyy usein paljon ennakkoluuloja ja väärää tietoa. Yhteydenotto lastensuojeluun ei ole vakava asia: se tehdään siksi, että ammattilaiset pystyvät paremmin auttamaan lapsia, nuoria ja perheitä. Lastensuojelulakeja ja ammattilaisia ohjaa aina lapsen etu. Kyseessä ei siis ole rangaistus. Voit lukea enemmän asiasta tällä sivustolla.

Palvelumme on sitoutunut noudattamaan nuorille suunnatun verkkotyön foorumin eettisiä ohjeistuksia.