Siirry sisältöön
Netarin tarjoaa

Oletko kohdannut jotain ikävää netissä? Yksin ei tarvitse jäädä!

Meiltä saat tukea, tietoa ja neuvontaa, jos olet kohdannut netissä jotain ikävää. Netari WA on WhatsApp -alustalla toimiva palvelu, jossa sinulle vastaavat luotettavat aikuiset. Voit olla meihin yhteydessä pienissä ja isoissa asioissa. Palvelu on tarkoitettu 18-vuotiaille ja sitä nuoremmille.

Puhelinnumeromme on 0504780951. Viestin lähettäminen on maksutonta. 

Oletko kokenut jotain seuraavista?

  • Kiusaamista somessa tai netissä
  • Asiattomia yhteydenottoja
  • Ahdistaviin kuviin, videoihin tai muuhun materiaaliin törmäämistä
  • Yksityisten materiaaliesi levittämistä ilman lupaa
  • Tai jotain muuta ikävää, netissä tapahtuvaa

Älä jää yksin, tule kertomaan siitä meille!

Miten Netari WA toimii?

  • Puhelinnumeromme on 0504780951
  • Palvelussamme ei ole kiinteitä päivystysaikoja, mutta voit laittaa meille viestin milloin vaan tahdot. 
  • Pyrimme vastaamaan viestiisi 24 tunnin sisällä sen vastaanottamisesta. 
  • Viesteihin vastaavat Pelastakaa Lapset ry:n koulutetut ammattilaiset. 
  • Emme valitettavasti pysty vastaanottamaan puheluita tällä hetkellä, joten olethan yhteydessä viestillä. 
  • Viikonloppuina ja pyhinä saapuneisiin viesteihin vastaamme pääsääntöisesti seuraavana arkipäivänä. 
  • Käythän lukemassa myös palvelun tietosuojaselosteen ja pelisäännöt.

Palvelusta

Netari WA on tarkoitettu nuorille, jotka tarvitset luotettavan aikuisen tukea arjen pienissä tai suurissa huolissa. Palvelussa viesteihin vastaavat Pelastakaa Lapset ry:n koulutetut ammattilaiset. Meillä ei ole kiinteitä aukioloaikoja, mutta voit laittaa meille viestejä milloin vain itse tahdot. Pyrimme vastaamaan saapuneisiin viesteihin 24 tunnin sisällä niiden vastaanottamisesta. Viikonloppuna ja pyhinä saapuneisiin viesteihin vastaamme pääsääntöisesti aina niitä seuraavan arkipäivän kuluessa. Emme tällä hetkellä ota vastaan puheluita, mutta voit lähettää meille tekstimuotoisia viestejä ja ääniviestejä.

Luottamuksellisuus

Luottamuksellisen ja turvallisen palvelun tarjoaminen on meille tärkeää. Meitä sitoo vaitiolovelvollisuus. Se tarkoittaa, että palvelussamme sinun kanssasi käytyjä keskusteluja tai kertomiasi tietoja ei luovuteta tai kerrota kenellekään ulkopuoliselle. Tietoa keskusteluista voidaan vaihtaa ainoastaan palvelussa päivystävien työntekijöiden välillä. Tämän tiedonvaihdon tarkoituksena on, että voimme vaihtaa keskenämme näkemyksiä ja tarjota täten sinulle mahdollisimman laadukasta palvelua.

Ainoana poikkeuksena tähän ovat tilanteet, joissa keskusteluista herää lastensuojelullinen huoli tai kyseessä on hätätilanne tai rikos. Tällöin meillä on velvollisuus olla yhteydessä viranomaisiin. Pyrimme toimimaan tällaisissa tilanteissa aina avoimesti ja yhteistyössä kanssasi.

Kuka vastaa yhteydenottoihin?

Netari WA:ssa viesteihisi vastaa kaksi koulutettua nuorisotyön, sosiaalialan ja kasvatustieteen ammattilaista, Lauri & Pauliina.

Lauri on pääkaupunkiseudulla asuva hieman päälle kolmekymppinen mies. Vaikka teknologia on tärkeä osa Laurin elämää, kuuluu hänen elämäänsä ruudun tuijottamisen lisäksi myös luonto, lukeminen, pyöräily ja kuntosali. Toisinaan kädet tarttuvat käsipainojen tai polkupyörän ohjaustangon lisäksi myös pleikkarin ohjaimeen.

Pauliina on 27-vuotias, söpöistä eläimistä, matkustelusta ja hyvästä livemusiikista innostuva tyyppi. Töiden lisäksi arkea täydentävät vapaaehtoistyöt, liikunta ja ystävät. Usein arki-illoista tunteja kuluu myös somen ja erityisesti Youtuben äärellä – joskus ehkä vähän liikaakin.

Tietojen kerääminen ja käsittely

Sinä itse päätät, mistä tahdot jutella ja mitä tietoja haluat kertoa meille. Meille näkyy vain puhelinnumerosi ja lähettämäsi viestit. Säilytämme viestejäsi, jotta meidän on helpompi jatkaa keskustelua, vaikka viestien vaihdossa olisi ollut pieniä taukoja. Viestit ja puhelinnumerosi poistetaan, kun viimeisestä lähettämästäsi viestistä on kulunut kaksi kuukautta. Näet palvelun tietosuojaselosteen täältä.

Viranomaisille ilmoittamisen käytännöt

Tuemme sinua Netari WA:ssa parhaamme mukaan ja etsimme yhdessä kanssasi sinulle sopivia vaihtoehtoja. Joissain tilanteissa etusi on kuitenkin saada sellaista tukea, jota me emme pysty yksin tarjoamaan. Siksi pyrimme joskus etsimään kanssasi myös muita palveluita, kuten kotipaikkakunnallasi olevia kasvokkaisia palveluita. Kaikkea ei pystytä ratkaisemaan netissä. Jotta sinä saisit parhaan mahdollisen avun, on velvollisuutenamme olla yhteydessä lastensuojeluviranomaisiin, hätäkeskukseen tai poliisiin, mikäli kyseessä on lastensuojelullinen huoli, hätätilanne tai rikos.

Emme koskaan ole yhteydessä viranomaisiin ilman, että olemme ensin jutelleet asiasta kanssasi. Tällaisissakin tilanteissa tahdomme toimia kanssasi avoimesti ja yhdessä siten, että sinun toiveesi ja näkemyksesi tulevat huomioiduksi parhaalla mahdollisella tavalla. Olet aina tervetullut takaisin juttelemaan myös meidän palveluumme, vaikka sinulla olisi elämässäsi parhaillaan myös muita tahoja, joista saat apua ja tukea.

Käyttäjän sekä ohjaajan oikeudet ja velvollisuudet

Sinulla on oikeus ilmaista itseäsi keskustelussa ja olla eri mieltä palvelun työntekijöiden kanssa. Sinulla voi nousta monenlaisia tunteita, esimerkiksi vaikeita asioita käsiteltäessä. Tämä on täysin ok. Otamme myös mielellämme vastaan palautetta ja kritiikkiä. Toivomme kuitenkin, että palvelussamme voidaan keskustella asiallisesti ja hyvässä hengessä. Jos työntekijöinä kohtaamme epäasiallista kohtelua tai käytöstä, on meillä oikeus päättää keskustelu. Pyrimme kuitenkin aina ensin keskustelemaan kanssasi ja löytämään yhteisymmärryksen asioista. Mikäli ilmenee, että palvelun käyttäjä tavalla tai toisella käyttää palveluamme väärin, on meillä oikeus rajata käyttäjä pois palvelun piiristä.

Palvelumme on sitoutunut noudattamaan nuorille suunnatun verkkotyön foorumin eettisiä ohjeistuksia. Nämä ohjeistukset löydät täältä.