Siirry sisältöön
Netarin tarjoaa

Netari WA

Puhelinnumeromme on 050 313 5160. Vastaamme viesteihin su-pe klo 18-20

Keskustelutuki WA:ssa – kenelle ja mitä se on?

  • Palvelu on suunnattu 13–21-vuotiaille nuorille, jotka haluavat keskustella luotettavan aikuisen kanssa.  
  • Meiltä saat tukea, apua, tietoa ja neuvontaa silloin kun ahdistaa, pelottaa, surettaa tai et tiedä miten toimia. Voit myös jakaa meille kuulumisiasi ja keskustella vaikka ihan pienistä asioista. Meille kaikki sinun asiat ovat tärkeitä!  
  • Netari WA on keskustelutuki WA:ssa eli Whatsappissasi. Täällä sinulle vastaavat luotettavat aikuiset työntekijät ja koulutetut vapaaehtoiset – siis ihan oikeat ihmiset. 
  • Netari WA on palvelumaksuton, etkä tarvitse sen käyttöön vanhempien lupaa.  

Miten Netari WA toimii?

  • Voit lähettää meille WhatsApp -viestin mihin kellonaikaan vain. Puhelinnumeromme on 050 313 5160. Voit myös käyttää sivun vasemmassa alakulmassa olevaa bottia, tai näpäyttää tätä
  • Päivystäjämme ovat paikalla vastaamassa viesteihin ja keskustelemassa kanssasi sunnuntaista perjantaihin klo 18-20
  • Lomina ja pyhinä saapuneisiin viesteihin vastaamme seuraavana aukiolopäivänä. 
  • Ei jonotusta aukioloaikana. Vastaamme viesteihisi aina mahdollisimman nopeasti.  
  • Mikäli laitat viestiä palvelun aukioloaikojen ulkopuolella, saatamme ottaa sinuun yhteyttä heräteviestillä. Reagoimalla heräteviestiin voit jatkaa keskustelua kanssamme.  
  • Emme valitettavasti pysty vastaanottamaan ääni- tai videopuheluita. Ääniviestit toimivat, mutta näihin vastaaminen on hitaampaa, etenkin jos ääniviestit ovat pitkiä. 
  • Kun olet käyttänyt palveluamme noin kuukauden ajan, käymme kanssasi keskustelun, jonka tarkoituksena on yhdessä pohtia sitä, miten olet viihtynyt palvelussa ja kuinka voisimme jatkossa auttaa sinua entistäkin paremmin.  
  • Aikaisemmat keskustelut jäävät talteen, eikä omaa tilannetta ja asioita tarvitse kertoa uudelleen.  
  • Puhelinnumerosi tallentuu palvelujärjestelmäämme laittaessasi viestiä. Lue tietosuojaseloste (linkki sivun alareunassa) niin näet miksi. 

Mitä Netari WA tarjoaa:

  • Olemme keskustelutuki WA:ssa
  • Mahdollisuuden purkaa omia tunteita, ajatuksia ja kokemuksia itsellesi parhaiten sopivalla hetkellä.
  • Viestit saapuvat aina perille ja niihin vastataan heti kun se on mahdollista.  
  • Tilan, jossa voit aina kokea olevasi turvassa ja hyväksytty. 
  • Pienistä ja suurista onnistumisista yhdessä iloitsemista. 
  • Tukea ratkaisujen ja vastausten löytämiseen mieltä askarruttavissa asioissa. 
  • Apua oikeanlaisten palvelujen tai avun löytämisessä, mikäli sitä tarvitset.  
  • Olemme tarvittaessa yhteydessä viranomaisiin puolestasi, yhteistyössä sinun kanssasi. 

Mitä Netari WA ei tarjoa:

  • Emme tarjoa terapiaa tai diagnooseja. 
  • Ratkaisuja sinun puolestasi. Autamme löytämään niitä kanssasi.  
  • Välitöntä vastausta viestiisi (vastausaika riippuu yhteydenottajien määrästä ja palvelun aukiolosta, mutta pyrimme aina vastaamaan mahdollisimman nopeasti). 
  • Viranomaisapua tai hoitoammattilaisapua. 
  • Paikkaa pelkästään pahan olon purkamiseen. Autamme sinua kuitenkin mielellämme löytämään keinoja, jolla voit helpottaa oloasi.  
  • Kuukausien mittaista keskustelutukisuhdetta. Pyrimme auttamaan sinua asiasi kanssa siten, että asiasi etenevät ja löydät ratkaisuja niihin. 

Luottamuksellisuus ja tietojen käsittely

Meitä sitoo vaitiolovelvollisuus: kanssasi käytyjä keskusteluja tai tietojasi ei luovuteta tai kerrota ulkopuolisille. Tietoa voidaan vaihtaa ainoastaan palvelussa päivystävien työntekijöiden välillä. Poikkeuksena ovat tilanteet, joissa keskusteluista herää lastensuojelullinen huoli tai kyseessä on hätätilanne tai rikos. Tällöin meillä on velvollisuus olla yhteydessä viranomaisiin. Pyrimme toimimaan tällaisissa tilanteissa aina avoimesti ja yhteistyössä kanssasi.

Päätät itse, mistä tahdot jutella ja mitä tietoja haluat kertoa meille. Meille näkyy vain puhelinnumerosi ja lähettämäsi viestit. Säilytämme viestejäsi puhelimessa, jotta meidän on helpompi jatkaa keskustelua mahdollisten taukojen jälkeen. Viestit ja numerosi poistetaan, kun viimeisestä lähettämästäsi viestistä on kulunut kaksi kuukautta.

Keskusteluja voidaan analysoida palvelun kehittämistarkoituksiin. Tällöin keskustelut anonymisoidaan, eli niistä poistetaan kaikki tiedot, joista käyttäjä olisi mahdollista tunnistaa.

Tutustu myös Netari WA:n pelisääntöihin ja tietosuojaselosteeseen.

Käyttäjän ja ohjaajan oikeudet ja velvollisuudet

Keskustellessa voi herätä monenlaisia tunteita – se on täysin ok. Sinulla on oikeus ilmaista itseäsi ja olla eri mieltä palvelun työntekijöiden kanssa. Toivomme kuitenkin, että Netari WA:ssa keskustellaan asiallisesti ja hyvässä hengessä. Jos kohtaamme epäasiallista kohtelua tai käytöstä, on meillä oikeus päättää keskustelu. Pyrimme kuitenkin aina ensin keskustelemaan kanssasi ja löytämään yhteisymmärryksen. Jos palvelun käyttäjä tavalla tai toisella käyttää palveluamme väärin, on meillä oikeus rajata käyttäjä pois palvelun piiristä.

Jos keskustelun yhteydessä herää lastensuojelullinen huoli, velvollisuutemme on toimia tilanteen edellyttämällä tavalla olemalla yhteydessä viranomaisiin, kuten hätäkeskukseen tai lastensuojeluun. Lastensuojeluun liittyy usein paljon ennakkoluuloja ja väärää tietoa. Yhteydenotto lastensuojeluun ei ole vakava asia: se tehdään siksi, että ammattilaiset pystyvät paremmin auttamaan lapsia, nuoria ja perheitä. Lastensuojelulakeja ja ammattilaisia ohjaa aina lapsen etu. Kyseessä ei siis ole rangaistus. Voit lukea enemmän asiasta tällä sivustolla.

Palvelumme on sitoutunut noudattamaan nuorille suunnatun verkkotyön foorumin eettisiä ohjeistuksia.